Göta kanal i sin vakreste høstpalett
Lystad til Sjøtorp – Vänern
Idag har vi tatt bobilen til Göta kanal for å oppleve noe av det aller vakreste denne historiske slusekanalen har å by på. Langs hele den 190 kilometer lange kanalen finner du verdens lengste treallè, mange like gamle som kanalen selv som ble bygget fra 1810 til 1832. Nå står de der i sin aller vakreste høstdrakt og skaper en palett av rødt, gult og orange som du neppe noengang har sett maken til.
Lyrestad
Göta Kanal er en kunstig vannvei i Sverige som strekker seg fra byen Sjötorp ved Vänern til Mem ved Østersjøen. Kanalen ble påbegynt i 1810 og fullført i 1832 og er gravd ut med ren håndkraft. Kanalen ble bygget for å koble sammen Vänern, Sveriges største innsjø, med Østersjøen. Dette gjorde det mulig å transportere varer og passasjerer fra indre Sverige til kystområdene uten å måtte reise via Helsingør og betale dyr skatt til danske myndigheter.
Det finnes mange flotte bobilplasser langs kanalen og Lyrestad hvor vi står idag er en av de. Herfra kan du gå eller sykle langs kanalen begge veier. Mange vil nok kjenne seg igjen fra de fantastiske Göta kanal filmene som i hvertfall vi aldri blir lei av å se.
58 000 soldater brukte 22 år på å bygge og grave ut kanalen. 7 millioner dagsverk a 12 timer. Hele 87 kilometer er gravet ut for hånd. Prosjektet var et enormt ingeniørarbeid for sin tid og involverte bygging av sluser, akvedukter, broer og kanalveier.
Göta Kanal inkluderer 58 sluser og høyeste punktet på kanalen er på 91,8 meter. Kanalen går gjennom variert landskap, inkludert innsjøer, elver, skoger og åkre og er et eventyrlandskap å sykle eller gå langs.
Om du kommer hit om sommeren så kan du være med på en av de organiserte båtturene som går i deler av kanalen eller du kan være med på en av ukesturene. Det er en stor opplevelse å få være med å kjøre slusene og da får du også høre masse historie fra kanalen.
Du kan også cruise gjennom kanalen i 5 knop med egen båt eller leie båt. Man betaler da en kanalavgift og da kan du kjøre kanalen att og frem så mange ganger du vil. For å få plass inne i slusene kan båten være max 30 meter inkl plattform og baugspyd og max 7 meter bred. Kanalavgiften inkluderer 20 gjestehavner, gratis dusj og elektrisitet. Noen kommer hit år etter år med egen båt og tilbringer ukesvis blant sluser og vakker natur.
Planleggingen av kanalen begynte under ledelse av Baltzar von Platen, og byggingen startet i 1810 under tilsyn av kanalingeniøren Thomas Telford. Dessverre ble kanalen ble bygget litt for sent. Litt senere dukket nemlig jernbanen opp og tok over det meste av transporten. Jernbanen som krysser ved Lysestad, sies å være den vakreste jernbanestrekningen i hele Sverige. Göta kanal er kåret til årtusenets svenske byggverk.
Rogstorp
Rogstorp bru er av de historiske brovokter-husene langs kanalen som har blitt restaurert og omgjort til overnattingssteder eller turistattraksjoner i dag. De fleste leies ut for et år om gangen og noen av sommergjestene kommer tilbake hit år etter år.
Kanalen går igjennom alt slags landskap. Fra de vakreste skoger til åpne landbruksområder. Men tre-allèen ser du hele veien. Noen av trærne har dessverre måttet gi etter for tidens tann, men da plantes det nye trær.
Løvet fra alle de eldgamle lønnetrærne, noen like gamle som kanalen selv, lager et nydelig teppe nå om høsten. Veiene langs kanalen ble ikke opprinnelig laget for å sykle eller gå på. De ble brukt av hester og okser som hadde den tunge jobben med å trekke båtene.
Sjøtorp
Mange tilbringer ferien på sykkel langs kanalen. Du kan sykle fra kafe til kafe og overnatte på en av hotellene eller campingplassene langs veien. For de som vil gjøre det lettvint så kan du bestille ferdig-planlagt sykkeltur med distanser, mat og overnatting.
Bergs til Borensberg – Vättern
Berg
Bergs slussar er Göta kanals mest besøkte område. Her ligger kanalens berømte slusetrapp med hele syv sluser som løfter båtene 18 meter opp fra sjøen Roxen. Hit kommer det hundretusenvis av besøkende hvert år for å se båtene kjøre opp igjennom hele slusetrappen eller selv være med på en av båtene.
Av kanalens 58 sluser finner du hele 11 av de her på Berg. Her er det også i tillegg til slusetrappen, to dobbeltsluser. Slusekjøring i seg selv er ren terapi. Alt går i sakte tempo og det er bare å nyte og la seg fascinere av det fantastiske byggverket som jo disse slusene er.
Her finner du en fin ustilling av gamle porter fra Riksbergs sluse. På åttitallet kom de første sluseportene av stål. De var hurtigprodusert og dårlige porter kunne dermed byttes raskere. Dessverre krevde de mye mer vedlikehold og de hadde et kort livsløp, bare 30 år. Disse er fra 1986. Idag bygges igjen portene av jern på tradisjonelt vis.
Slusenes treverk må byttes ut etterhvert som tidens tann tærer på, men mange porter er fortsatt slik de har vært helt fra opprinnelsen med det samme mekaniske skjelettet. Slusene åpnes med fjernkontroller av brovokterne når båtene passerer.
Göta kanal monumentet til ære for alle de som både viet og kanskje også ofret sitt liv i byggingen av Göta kanal.
Selv om jernbanen senere overtok som den viktigste transportruten, har Göta kanal beholdt sin betydning som en kulturell og historisk skatt. Kanalen har blitt restaurert og vedlikeholdt gjennom årene, og den trekker nå turister fra hele verden som ønsker å oppleve dens skjønnhet og historie.
På toppen av Bergs sluser finner vi Jennys restaurant og kafè. Her kan du sitte på første parkett og nyte utsikten til båtene som glir forbi.
Før du igjen tar beina fatt og trasker eller sykler videre langs kanalen. Nå når det er litt roligere på kanalen så er det en perfekt tid å padle her om du liker dette. Kano, kajakk eller supboard er supre å bruke i den rolige kanalen. Kanoer får du leid ved kanalen.
Brunneby
Brunneby gård har en historie som går helt tilbake til 1269 og sannsynligvis enda tidligere enn dette. Carl Gösta Kjelling startet her Brunneby musteri i 1941. Musteriet ble modernisert etter en brann i 2004 og drives idag av Gunnar Kjelling og Eva Golbe. Brunneby gård har en helt fantastisk gårdsbutikk. Her får du kjøpt hjemmelaget saft og syltetøy, te, kaffe, de mest fantastiske olivenoljer, økologiske egg, krydder, sennepsglass og utrolig mye mer. Vi fylte bilen til randen med ekte gårdsmat. Virkelig verdt et besøk.
Brunneby har selvfølgelig sin egen kirke. Den ble oppført i slutten av 1200 tallet som gårdskirke til Brunneby gård. I 1828 fikk soknet Brunneby sin egen kirke og kirken ble solgt tilbake til gården.
Ljungsbro
Akvedukten på Ljungsbro ble bygget vinteren 1970/71 men allerede sommeren etter skjedde det katastrofale at den begynte å lekke. Over en treukers periode måtte bunnen i kanalen tettes hvert tyvende minutt før man fikk orden på lekkasjen. Mange metoder ble forsøkt før man endte opp med den eldgamle teknikken med hardt presset fin-leire, matjord og kiselsand.
Malfors
Alnstenarna – Skysskarene som hadde ansvaret for trekkdyrene måtte ha betalt for sine tjenester. For å lage et system på dette så ble det plassert ut alnstener langs hele kanalen. Det fantes 143 stener og melllom hver sten var det 594 meter, 1000 alner. Betalingen for et par okser som dro fartøyet 1000 alner var på slutten av 1800 tallet ca åtte øre.
Industrialiseringen i Sverige førte til et økt transportbehov i Sverige. Men veiene var ofte i dårlig stand og det fantes hverken jernbane eller biler og en hest kunne bære maks 120 kg. Men spente man hesten foran en pram kunne den dra hele 50 tonn! Hestene og oksene som dro prammene levde et risikofylt liv. Det var ikke så uvanlig at dyrene ble dratt ned i vannet. Av og til måtte også sterke menn og unge gutter hjelpe dyrene med å trekke med risiko for eget liv og lemmer.
Gastorp
Göta kanal ble utnevnt til et UNESCO-verdensarvsted i 1993 på grunn av dens historiske og tekniske betydning. Göta kanal er mye mer enn bare en vannvei, den er en levende historiebok som forteller om Sveriges fortid, teknologiske fremskritt og evnen til å forme naturen for samfunnets fremtidige utvikling.
Göta kanal ble innviet 26. september 1832. Baltzar von Platen fikk dessverre ikke oppleve fullføringen av sitt livsverk, han døde 3 år før den ble helt ferdig.
Ljungs Västra
Ljungs w er en rullebro bygget i 1890. Her har man laget to doble spennporter som brukes når man trenger å tømme kanalen. Slike spennporter er nødvendig på de lange strekkene hvor det ikke finnes sluseporter.
Snart halveis. Det er langt å traske til fots langs Göta kanal.
Sjöbacka
Sjöbackas første bro var laget av tre og ble bygget i 1825. Dagens bro er bygget i 1954 og er en elektrisk rullebro. Broen her er som veldig mange andre broer, en rullebro. Det vil si at den ruller på et fundament av betong. Vokterne i dette huset måtte ta til takke med med en gammel brakke som hus før det i 1848 ble laget et ordentlig hus. Her finnes det både en rasteplass og en fin badeplass.
Det var tøffe dager for soldatene som bygget kanalen. Dagen startet kl 0400 med revelje og arbeidsdagen startet kl. 0500. Det var noen raster og matpauser i mellom, men arbeidsdagen var ikke slutt før kl. 2000. Kl 2100 ble alle beordret i seng. Slitne gutter og mangel på næring gjorde også at det ble mange arbeidsulykker. Folk døde eller ble invalidisert.
Ruda
Ruda bro ble bygget i 1825 og er en av de eldste kanalhusene som er bevart. Huset står der ennå, men ble i 1930 byttet ut mot et nytt brovakthus. I hele 72 år ble denne broen voktet av familien Fagerström. Det startet med Carl Fredrik Konrad Fagerström i 1890. I1920 tok neste generasjon over og slik fortsatte det frem til 1977.
i 1825 fantes det en trebro her i Sörby, men den ble byttet ut mot en bro i jern og eik. I 1953 ble broen her elektrifisert. Brovokterboligen som står der i dag, erstattet i 1927 et liten stue laget av kalksten. Den var sannsynligvis altfor kald om vinteren. Det ligger også en gammel smie her som er totalrenovert og satt tilbake til sitt opprinnelige utseende.
Kungs Norrby
Broen ved Kungs Norrby ble bygget år 1840 men ble ikke satt opp her før i 1964. Stuen er bygget i 1933 og fikk erstatte det gamle kalksteinhuset fra 1820. Brovokteren Per Kjerrman bodde i det gamle kalksteinshuset når han arbeidet her som bruvokter fra 1838 til 1898.
Kungs Norrbys vakre rullebro.
Näs
Näs hadde en vindbro av tre. Denne ble erstattet av en jernbro fra Sjöbacka som var blitt bygget i 1844. Bruvokterboligen ble bygget i 1936. Fra 1883 til 1925 bodde og arbeidet stenhuggren Sven August Jansson som brovakt her på Näs.
Borensberg
Vakre gamle Göta Hotell ble bygget i år 1908. Første hotelleier var Karlsson, men etterhvert tok frøken Hartzell over og satset på «finere badegjester». Man ble da hentet med hest og vogn på jernbanestasjonen og fraktet til hotellet av Götas egen kusk. De fine gjestene brukte dagene til promenader langs kanalen, bading og utflukter i nærområdet. Hver kveld var det middag på hotellet. Når kanalbåtene stoppet på utsiden ble gjestene sendt opp til hotellet for servering av kaffe og hotellets berømte vaffler. Mange husker vel den greske festen som de havnet på i «hvem dro ut proppen», den var selvfølgelig her.
Et vakkert gammelt badehus fra en svunnen tid.
En nydelig gammel villa i Waxholm med egen brygge og et vakkert lysthus.
Glassbruket ble startet oppi 1899. Frem til 1952 ble det her laget flasker og glass .Frem til 1932 ble glassverket drevet av Josef Jonsson og Georg Hultner. Da ble det overtatt av 28 glassarbeidere som etter hvert ble til 65 ansatte som produserte 3 millioner flasker i året.
Skal du oppleve kanalen i disse fantastiske fargene så man man kjenne sin besøkelsestid. En kraftig vind og alt det vakre kan blåse bort på noen timer.
Tappeluker! Tappelukene brukes til å tappe kanalen ned om man får behov for å regulere vannhøyde eller rett og slett tømme kanalen for å drive vedlikeholdsarbeid. Portene stenges da på hver side av en luke slik at man slipper tappe ned hele kanalen.
Husbyfjöl
Husbyfjöl var det opprinnelige navnet på plassen Borensberg. Her er det en flott gjestehavn og bobilplass.
Etter en lang dag langs kanalene er det deilig å nyte solnedgangen herfra.
2 Replies to “Göta kanal i sin vakreste høstpalett”
Flotte bilder. Kjørte bobil langs kanalen i mai i år og det var en opplevelse. Kona syklet langs hele kanalen, mens jeg var følgebil og syklet noen distanser.
Så hyggelig å høre. Samme opplegg hos oss, jeg kjører og min mann bruker mest bil. Om dere har mulighet, ta turen til høsten. Det er en helt annen verden 🙂